Sunday, February 17, 2008

تشكيلة أمراض نفسية..يارب ماتلاقى حاجة على مقاسك


خوف.. تلك الكلمة المكونة من ثلاثة أحرف والتى تحمل معنى كبير ..ودائما هى اللغة العربية معظم كلماتها ذوات المعانى الكبيرة والمحركة للانسان فى كل خطواته تجدها دائما قليلة الاحرف - بطّل تفكير.. أنا مش هاخمك يعنى..ركز ف اللى مكتوب - فالخوف .. ذلك الشعور الذى إذا تنامى الشعور به للدرجة التى تجعله حائلا بينك وبين مستقبلك المنشود وأهدافك المرجوه..للدرجة التى تعطل مسيرة حياتك و التى أوجدك الله لأجلها .. للدرجة التى تجعلك ترفض الدخول فى المشاريع التى عليك إنجازها خوفا من الفشل أو خوفا من كلام الناس ..للدرجة التى تفقدك لذة الفرحة وطعم الانتصار خوفا من القادم بعد تلك الفرحة أو ذاك الإنتصار ..عندما تتعرقل مسيرة حياتك بهذا الشكل.. عندما يؤرقّك هذ ا الشعور لدرجة لم تعد تحتملها..إذن فأنت مريض .. ويجب أن تعالج من مرض الفوبيا الكامن بداخلك.

أما إذا تقلص ذلك الشعور بداخلك للدرجة التى تجعلك لا تبالى لأى شئ تفعلة .. للدرجة التى تصيبك بتبلد المشاعر .. للدرجة التى تجعلك لاتنتبه مجرد الانتباه لأقرب الناس حولك فأنت مصاب ... بمرض عدم الخوف و ما عرفش اسمه باللاتينى ايه.

ايه رأيك .. تشكيلة أمراض نفسية ..اختار اللى على مقاسك..النوع الأول المصاب بالفوبيا نراه حولنا كثيرا إلى حد ما.. بدايه من الأشخاص المصابين بفوبيا الأماكن العالية والأماكن المغلقة وفوبيا القطط والنحل - أى والله ليا واحده صاحبى لو شاف نحلة ..يجرى يستخبى - وتلك الحالات لا تستدعى علاجا إلا فى بعض الأحيان ..وصولا للفوبيا المدمرة والتى تستدعى علاجا بالطبع ؛ أما النوع الثانى والمصاب بعدم الخوف .. فى الحقيقة لم أرْ منه سوى شخوص فى الأفلام .. والأفلام الأجنبى كمان.

فاذا كنت قادرا على انجاز مشاريعك وأنت تعلم إنك قادر على ذلك ..فلم الخوف اذن.. افتح أدراجك واخرج منها كل مشاريعك المؤجلة واعمل من الان على انجازها..واذا كنت تعلم أن الشئ الذى ستفعله صحيحًا .. فلا تبالى بكلام الناس ..لأن زى ما كلنا عرفين إن كلااااااااااااااام الناس ..لابيقدم ...تى تن تى تن... ولا يأخر..واذا كنت خائفا من الفشل فاتخذ الان قرارك .. اما ان ترتضى المهمة الموكله اليك بكل شجاعة..هذا إن كنت قادرا عليها .. وإما أن تتركها بكل شجاعة ايضًا.

أما إذا كنت من النوع الثانى.. والذى لم أرْه إلا فى الافلام الاجنبى .. فالقلق الصحى هو الحل .. قلق يدفعك لإنجاز مشاريعك بصورة أفضل .. قلق يدفعك إلى عدم الارتكان الى الأوضاع الثابتة..عدم الإرتكان إلى أن هذا أباك وهذه أمك ..لن يغضبا منك لأنك ابنهما .. عدم الارتكان إلى أن الطرف الاخر يحبك ..فتجور على حقه ..معرفةًً منك بإنه لن يغضب.

لذلك كله .. ماتخافش..ولكن برضه مش للدرجة اللى تتحول بيها زى الواد اللى فى الفيلم الاجنبى..ولكن اقلق ..القلق الصحى الذى يدفعك إلى المسار الصحيح..تيجى تسألنى وهو إيه المسار الصحيح؟؟..اقولك يا .....وهو فى حد يعرف إيه هو المسار الصحيح بالظبط ؟؟!! وإلى اللقاء فى الأسبوع المقبل ..إن شاء العلى القدير..والسلام ختام..على فكرة مكان النقط اللى بعد "أقولك يا" دى كانت شتيمة..معلش بقى.


أحمد شاهين

7 comments:

Mostafa said...

akheeeeeran geet om el blog da yabo shaheen...a7ebb a2ollak en kda reglak gat fel khayya ya m3allem :D.....w nasee7a akhwya khaleek zy el ragel el tany a7san...lw 3rft....

Somaia said...

ahlaaan ya shaheen nawart ya fandim nawart blogena l 3azeem mestanyeen sho3'lak b2a :)

modhash afandy said...

اليأس ضعف وخوف جبان
لكن الامل يفتح بيبان
ياتكون قد الحياه
يا تعيش وحيد وسط الدروب


اهلا بك يا شاهين في عالمنا العيش حلاوي

رهف said...

واو ليه كده
انا هتعقد
بس ما شاء الله جامد
ربنا يوفقكم

zamzooma said...

korsy yad le shahin afandy ....mnawar ya a5 shahin w 3o2bal kol post keda isA

azmeralda said...

ربنا ما يجيب امراضنفسية ....وبرده نورت البلوج
بس ركز معانا شوية الله يكرمك... ياعم الاسماعلاوي الصميم

Anonymous said...

انت كده دخلت مباشرة على مشكلتى يااحم بس على فكره الخوف مش دايما بيكون من الفشل فيه انواع تانيه كتيره قوى وكبيره قوى زى خوفك على نفسك وخوفك على اللى بتحبهم وخوفك من عبطك وخوفك من نفسك وخوفك من انك تجرح او تتنجرح خوفك لمجرد الخوف
الخوف ده احساس ياريتنى قادره المسه او اشوفه كنت قتلته
بجد انت جميل
شكرا